Síť očních klinik, ambulancí a optik Lexum pečuje o zrak svých klientů od roku 1993. Na našich pracovištích bylo provedeno již více než 650 000 zákroků. Zkušený tým 450 zaměstnanců z řad lékařů, zdravotních sester, optometristů, sanitářů, recepčních a administrativních pracovníků se společně podílí na vysoké kvalitě péče o naše klienty a pacienty. Již 30 let poskytuje komplexní a prémiové služby v oblasti oftalmologie. Mezinárodní studie kvality ECOS zařadila Lexum mezi nejlepší evropské kliniky. Lexum, jako jediná síť očních klinik a ambulancí v České republice, splňuje na všech svých pracovištích indikátory kvality stanovené největší zdravotní pojišťovnou VZP ČR. Od roku 2014 je součástí mezinárodní skupiny Optegra Group, která aktuálně provozuje 31 nejmodernějších očních klinik a 32 očních ambulancí ve Velké Británii, České republice, Polsku a nově i Slovenské republice. Jako jeden z největších poskytovatelů oftalmologické péče má Lexum na českém trhu unikátní postavení. Zabývá se všemi segmenty oční medicíny – léčbou šedého zákalu, věkem podmíněné makulární degenerace, chirurgií sítnice a sklivce, transplantací rohovky, refrakční a laserovou chirurgií, léčbou zeleného zákalu, šilháním, plastickými operacemi a dalšími. Od roku 2023 je součástí největšího celoevropského investora do zdravotnictví, společnosti MidEuropa.
Jediným vlastníkem společnosti LEXUM a.s. se 100% podílem na základním kapitálu je společnost Optegra Holdings Limited.
Zprávy o účetní závěrce, podnikatelské činnosti a aktuálním stavu majetku společnosti jsou umístěny na oficiálním serveru českého soudnictví www.justice.cz.
Lexum a.s.
Antala Staška 1670/80
140 00 Praha 4 – Krč
IČ: 28398238
DIČ: CZ 699002356
Zapsána v obchodním rejstříku vedeném u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 14318
Společnost Lexum a.s. je jediným společníkem se 100% podílem na základním kapitálu společnosti Cornea Lexum s.r.o.
Cornea Lexum s.r.o.
Antala Staška 1670/80
140 00 Praha 4 – Krč
IČ: 26148552
Zapsána v obchodním rejstříku vedeném u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 74543
1. Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem. Pacient má nárok získat od zdravotnických pracovníků všechny informace potřebné k tomu, aby se mohl svobodně rozhodnout, zda souhlasí s dalším léčebným či diagnostickým postupem. Pacient má právo být informován o alternativních léčebných postupech.
2. Pacient má právo na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni. Pacient je také oprávněn (vyjma případů neodkladné péče) vyžádat si konzultační služby od jiného poskytovatele zdravotních služeb, popřípadě jiného zdravotnického pracovníka, než který mu poskytuje zdravotní služby.
3. Pacient má při poskytování zdravotních služeb právo na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb v souladu s charakterem poskytovaných zdravotních služeb.
4. Pacient má právo znát jméno a příjmení zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků přímo zúčastněných na poskytování zdravotních služeb a také osob připravujících se u poskytovatele na výkon zdravotnického povolání, jsou-li při poskytování zdravotních služeb pacientovi přítomny. Pacient je oprávněn odmítnout přítomnost osob, které nejsou na poskytování zdravotních služeb přímo zúčastněny, a osob připravujících se na výkon zdravotnického povolání.
5. Pacient má právo být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o způsobu jejich úhrady.
6. Pacient má dále:
a) nárok na přítomnost osoby blízké nebo osoby určené pacientem;
b) nárok na nepřetržitou přítomnost zákonného zástupce, popřípadě osoby určené zákonným zástupcem, pěstouna nebo jiné osoby, do jejíž péče byl pacient svěřen, je-li nezletilým;
c) právo na nepřetržitou přítomnost opatrovníka, popřípadě osoby určené opatrovníkem, je-li omezený ve svéprávnosti v rozsahu, že není schopen posoudit poskytnutí zdravotních služeb, popřípadě důsledky jejich poskytnutí; to vše za předpokladu, že taková přítomnost osob nenaruší poskytnutí zdravotních služeb, či nevytvoří epidemiologické nebo bezpečnostní riziko.
7. Pacient mající komunikační či zdravotní omezení, má právo na zajištění přiměřené podpory ze strany všech pracovníků podílejících se na poskytování zdravotní služby.
8. Pacient má právo na poskytování zdravotních služeb v co nejméně omezujícím prostředí při zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb.
9. Pacient může rovněž pro případ, kdy by se dostal do takového zdravotního stavu, ve kterém nebude schopen vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb a způsobem jejich poskytnutí, tento souhlas nebo nesouhlas předem vyslovit (tzv. „dříve vysloveného přání“).
10. Pacient má dále ve smyslu § 65 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (dále jen „zákon o zdravotních službách“), následující práva ve vztahu ke zdravotnické dokumentaci:
a) na poskytnutí veškerých informací shromážděných ve zdravotnické dokumentaci vedené o jeho osobě nebo v jiných zápisech vztahujících se k jeho zdravotnímu stavu;
b) nahlížet do zdravotnické dokumentace v přítomnosti zaměstnance pověřeného poskytovatelem;
c) na pořízení výpisů nebo kopií zdravotnické dokumentace;
d) určit osobu, která může do zdravotnické dokumentace nahlížet a pořizovat si její výpisy nebo kopie. Určit takovou osobu může i zákonný zástupce pacienta.
11. Pacient je při poskytování zdravotních služeb ve smyslu § 41 zákona o zdravotních službách povinen:
a) dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas;
b) řídit se vnitřním řádem poskytovatele zdravotních služeb;
c) uhradit poskytovateli cenu poskytnutých zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů, které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem;
d) pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek, a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb;
e) prokázat svou totožnost občanským průkazem (případně cestovním dokladem nebo jiným průkazem totožnosti jde-li o cizince), jestliže o to poskytovatel požádá. Jestliže pacient odmítne prokázání totožnosti, může poskytovatel (vyjma případů neodkladné péče) odmítnout poskytnutí zdravotní služby.
12. Pacient má právo vyjádřit nespokojenost s průběhem poskytovaných zdravotních služeb formou písemnou (na e-mail: stiznosti@lexum.cz) nebo ústní (osobně na kterékoliv recepci, či telefonicky na lince 800 22 66 55).
1. Vnitřní řád
1.1. Tento dokument je v souladu s § 28 odst. 3 písm. d) zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách) (dále jen „zákon o zdravotních službách“), vnitřním řádem poskytovatelů zdravotních služeb:
a. Lexum a.s., IČ: 283 98 238, se sídlem Antala Staška 1670/80, 140 00 Praha 4 – Krč, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, sp. zn. B 14318;
b. Cornea Lexum s.r.o., IČ: 261 48 552, se sídlem Antala Staška 1670/80, 140 00 Praha 4 – Krč, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, sp. zn. C 74543.
2. Působnost vnitřního řádu
2.1. Tento vnitřní řád se vztahuje na veškerá zdravotnická zařízení Cornea Lexum s.r.o. a Lexum a.s.
2.2. Vnitřní řád je dostupný na webových stránkách www.lexum.cz a dále na každém jednotlivém pracovišti.
3. Ordinační doba
3.1. Ordinační doba jednotlivých pracovišť je zveřejněna u vstupu do pracoviště a dále na webových stránkách www.lexum.cz.
3.2. Příjem posledního objednaného pacienta končí 30 minut před koncem ordinační doby, pokud příslušný
ošetřující lékař nerozhodne jinak.
4. Objednání pacienta
4.1. K vyšetření či provedení operačního zákroku na pracovišti se pacienti objednávají předem, a to telefonicky, e-mailem anebo osobně v rámci ordinační doby daného pracoviště.
4.2. V naléhavých případech, zejména v případě potřeby poskytnutí akutní péče, lze provést vyšetření pacienta i bez předchozího objednání.
4.3. Domluvený termín vyšetření či operačního zákroku je závazný a v případě, že se objednaný pacient nemůže v daný čas dostavit, je povinen sjednanou návštěvu zrušit telefonicky, e-mailem nebo osobně nejpozději 24 hodin předem.
5. Příchod na pracoviště
5.1. Pacient se po příchodu na pracoviště vždy nahlásí na recepci, přičemž je v této souvislosti povinen předložit platnou kartičku pojišťovny, je-li pojištěn, a na vyzvání i platný doklad totožnosti.
5.2. Dále se pacient řídí pokyny, které obdrží na recepci.
5.3. Pacienti čekají na vyšetření či na zahájení přípravy na operační zákrok v čekárně, která je přístupná v době ordinačních hodin. Během čekání mohou pacienti obvyklým způsobem používat zařízení čekárny, včetně toalety. Pokud to umožňuje aktuální epidemiologická situace, v čekárně může být přítomen i doprovod pacienta, avšak pouze za předpokladu, že bude dodržovat tento vnitřní řád. V opačném případě může být požádán o opuštění čekárny.
5.4. Pacient má povinnost mít své osobní věci u sebe a neodkládat je v čekárně. Je povinen si je vždy vzít s sebou na recepci a do ordinace nebo do šatny.
5.5. Čas čekání mohou pacienti využít k přípravě na vyšetření nebo na operační zákrok, kdy si dle okolností konkrétní situace připraví seznam léků a případně zprávy z proběhlých vyšetření či další potřebné doklady a vyplní vydané formuláře.
5.6. Pacienti jsou zváni do ordinace či k předoperačním úkonům podle provozních možností pracoviště v čase, na který byli objednáni. Pořadí ošetření pacientů vždy určuje lékař nebo jím pověřený pracovník. S ohledem na specifika provozu pracovišť jakožto zdravotnických zařízení není možné garantovat vyšetření či zahájení předoperačních úkonů přesně v objednaný čas, a pacienti tedy musí počítat s tím, že objednaný čas nemusí být přesně dodržen.
5.7. Pacient vstupuje do ordinace až po vyzvání zdravotnickým pracovníkem nebo lékařem. Před vstupem do ordinace si pacient vypne mobilní telefon nebo vypne vyzvánění. K ošetření přichází pacient jen po řádné osobní hygieně a čistě oblečený, pokud tomu nebrání jeho zdravotní stav.
5.8. V odůvodněných případech má lékař možnost neumožnit přítomnost blízkých osob při poskytování zdravotní služby. V případě přítomnosti blízkých osob při poskytování zdravotní služby jsou tyto osoby povinny dodržovat tento vnitřní řád. S přítomností osoby blízké či příbuzných musí pacient souhlasit. V případě vyšetření dětí do 15 let musí být přítomen zákonný zástupce dítěte. U pacientů nad 15 let bez přítomnosti zákonného zástupce musí být doloženo potvrzení, že zákonní zástupci souhlasí s vyšetřením bez jejich přítomnosti. V případě ošetřování osoby nesvéprávné musí být při vyšetření přítomen zákonný zástupce.
5.9. Neomluvená absence na objednaném termínu vyšetření či operačního zákroku je porušením vnitřního řádu, pokud se nejedná o výjimečný případ, kdy se pacient objektivně nemohl omluvit v důsledku nepředvídatelných překážek.
5.10. Opakované neomluvené absence představují porušení tohoto vnitřního řádu a mohou být důvodem k ukončení poskytování zdravotních služeb danému pacientovi.
6. Příprava na operační zákrok
6.1. Některé úkony v rámci přípravy na operační zákrok (například nezbytné „rozkapání“ pacienta) jsou prováděny v k tomuto účelu určených prostorách, mohou být provedeny i přímo v čekárně.
6.2. Pacient vždy vyčká příchodu zdravotnického pracovníka, jemuž v případě potřeby a dle jeho pokynů předá všechny dokumenty a prohlášení spojená s operačním zákrokem.
6.3. Pacient je připravován v závislosti na typu operačního zákroku. Po vstupu do operačního traktu je pacient připravován k operačnímu výkonu dle typu operace a anestezie pod dohledem personálu.
7. Chování pacienta
7.1. Každý pacient je povinen se před ošetřením seznámit s vnitřním řádem a dodržovat jej.
7.2. Pacient je při návštěvě pracoviště povinen zachovávat čistotu a pracoviště neznečišťovat odpadky či jiným způsobem. Odpadky smí být vhazovány výhradně do k tomu výslovně určených nádob.
7.3. Pacient není v rámci pracoviště oprávněn a nesmí jakkoli manipulovat s vodním, světelným a signalizačním
zařízením včetně rozvodů medicinálních plynů.
7.4. Pacient není oprávněn umísťovat v prostorách pracoviště žádné informační či propagační materiály.
7.5. Pacient nesmí ničit ani odnášet zařízení čekárny či pracoviště.
7.6. Pacient nesmí vnášet na pracoviště zbraně, střelivo, výbušniny ani jiné nebezpečné předměty či látky.
7.7. Je zakázán vstup na pracoviště se zvířaty (s výjimkou řádně označeného asistenčního či vodícího psa), jízdními koly, koloběžkami a podobnými dopravními prostředky (s výjimkou kompenzačních pomůcek pacientů).
7.8. V prostorách pracoviště je přísný zákaz kouření a konzumace alkoholu a jiných návykových látek. Pacientovi jevícímu známky požití alkoholu či jiných omamných látek může být odmítnuto ošetření či provedení operačního zákroku a může být z pracoviště vykázán.
7.9. Pacient je povinen dodržovat zásady slušného chování vůči personálu pracoviště a vůči pacientům a veškerým dalším osobám nacházejícím se v prostorách pracoviště. Pacient se nesmí chovat hrubě, urážlivě ani vulgárně a nesmí výše uvedené osoby žádným způsobem obtěžovat, ať již verbálně či nonverbálně.
7.10. Pacient je povinen respektovat klid panující na pracovišti a nerušit poskytování zdravotních služeb ani chod pracoviště hlasitými či nevhodnými zvuky či jiným rušivým chováním (např. hlasitým telefonováním).
7.11. V případě epidemiologicky významné situace či v případě příznaků nachlazení je pacientům v prostorách pracoviště doporučeno nosit ochranu dýchacích cest, tedy respirátor nebo roušku. Rouška je na vyžádání k dispozici na recepci pracoviště.
7.12. Pacient je dále povinen respektovat pokyny personálu pracoviště a dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas.
7.13. Pacient je povinen řádně a včas uhradit cenu poskytnutých zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů (sbírky, nadace), které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem.
7.14. Pacient je povinen pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocích, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek, a o dalších skutečností podstatných pro poskytování zdravotních služeb.
7.15. Pacient je povinen změnu osobních údajů (bydliště, příjmení, e-mail, telefon atd.) a změnu zdravotní pojišťovny nahlásit telefonicky, e-mailem či osobně na recepci, a to bezodkladně poté, co taková změna nastane nebo v případě další návštěvy pracoviště.
8. Úhrada zdravotních služeb
8.1. Na pracovištích je poskytována péče hrazená z veřejného zdravotního pojištění a péče nehrazená ze zdravotního pojištění.
8.2. Ceník služeb nehrazených ze zdravotního pojištění je dostupný v čekárně, na webových stránkách www.lexum.cz nebo na vyžádání na recepci pracoviště.
8.3. Úhrada je možná dle vybavení konkrétního pracoviště v hotovosti, přes platební terminál a bankovním převodem.
9. Souhlas s poskytnutím zdravotních služeb
9.1. Souhlas s poskytnutím zdravotních služeb uděluje pacient zpravidla ústně.
9.2. V případech, kdy je vyžadován písemný informovaný souhlas pacienta, stvrdí pacient poučení a udělení souhlasu podpisem předloženého formuláře informovaného souhlasu, který tvoří součást zdravotnické dokumentace.
10. Ošetření cizinců
10.1. Pacienti, kteří nemluví a nerozumí česky nebo anglicky, jsou povinni dostavit se na ošetření s tlumočníkem. Pokud takto neučiní, nemohou být (s výjimkou neodkladné péče) ošetřeni.
11. Odmítnutí pacienta a ukončení poskytování zdravotních služeb
11.1. Poskytovatel, kterého si pacient zvolil, je oprávněn odmítnout přijetí pacienta do péče, pokud:
a. by přijetím pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení pracoviště nebo přijetí pacienta brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení pracoviště;
b. pacient není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má poskytovatel uzavřenu smlouvu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění a odmítne uhradit platbu za vyšetření.
11.2. Poskytovatel je oprávněn ukončit poskytování zdravotních služeb, pokud:
a. prokazatelně předá pacienta s jeho souhlasem do péče jiného poskytovatele;
b. pominou důvody pro poskytování zdravotních služeb;
c. pacient vysloví nesouhlas s poskytováním veškerých zdravotních služeb,
d. pacient závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas, nebo se neřídí vnitřním řádem a jeho chování není způsobeno zdravotním stavem;
e. pacient přestal poskytovat součinnost nezbytnou pro další poskytování zdravotních služeb (to neplatí, jestliže neposkytování součinnosti souvisí se zdravotním stavem pacienta).
11.3. Výjimky z výše uvedených pravidel stanoví § 48 zákona o zdravotních službách.
12. Závěrečná ustanovení
12.1. Výjimky z pravidel stanovených tímto vnitřním řádem stanoví zákon o zdravotních službách.
12.2. Tento vnitřní řád nabývá platnosti a účinnosti dne 1. 11. 2024.
Etická komise oční kliniky Lexum pečuje o to, aby vývoj a léčba na naší klinice probíhaly v souladu se všemi zákony a podle platných norem. Projednává nové klinické studie a vědecké programy, do kterých se naše klinika zapojuje a sleduje nejnovější požadavky legislativy. Předsedou Etické komise oční kliniky Lexum je Mgr. Libor Štajer.
Členové etické komise:
Štěpánka Duchková
Ondřej Hejma
Doc. MUDr. Vladislav Hytych, Ph.D.
MUDr. Vladimír Chodura
MUDr. Věra Kalandrová
Bc. Věra Krejzlíková