Jak najít kvalitní informace, kterým můžete důvěřovat, když jde o oči? 10 tipů, na co si dát pozor.
Myslíte, že dokážete poznat důvěryhodné a kvalitní informace, na které se můžete spolehnout, když jde o zdraví (nejen očí)?
V době, kdy existuje celosvětově přes billion webových stránek, prakticky kdokoliv může spustit stránku na jakékoliv téma a k tomu připočtěme sociální sítě a recenzní weby, je nesmírně obtížné posoudit, jakým informacím je možné věřit. Což je zvláště svízelné, pokud jde o oblast zdraví a lékařské péče.
Obsah článku:
- Intuitivní vnímání bezpečnosti – emoce navzdory jasným datům
- Kde všude je možné hledat informace
- Deset tipů pro hledání důvěryhodných informací
- Doporučení jak využít kritického myšlení a ověřování informací
- Proč máme tendenci sdílet spíše to negativní
- K čemu pomáhá mít kvalitní informace když jde o zdraví
JAK HLEDAT?
A internet je přesně tím místem, kam se většina lidí obrací, když hledá informace o zdraví. Pokud hledáte informace o operacích k odstranění brýlí nebo šedého zákalu, nejlepším místem kde začít, jsou stránky klinik, které tyto služby nabízejí. Nicméně váš průzkum by rozhodně neměl skončit jen tady.
Internet je bezesporu velkou studnicí informací, ale pokud se rozhodujete o zdraví svých očí, měli byste pečlivě volit, na základě jakých zdrojů učiníte své rozhodnutí. Jsou-li skutečně věrohodné a faktické. Prostor pro dezinformace na webu je obrovský, což může být poměrně nebezpečné, pokud jde o zdravotní záležitosti. Přestože osobní kontakt a rozhovor s lékařem je zásadní, je dobré se na něj připravit, být informovaný a vědět, na co se zeptat a co by vás mělo zajímat. Pak pro vás bude taková konzultace mnohem přínosnější a pomůže vám se skutečně vědomě rozhodnout.
10 TIPŮ, NA CO SI DÁT POZOR
Těchto 10 tipů vám pomůže se sháněním informací, aby byly hodnotné, důvěryhodné a vyhnuli jste se dezinformacím, jak jen to je možné.
1. Blízcí a přátelé, kterým důvěřujete a mají za sebou operaci očí, jsou skvělým zdrojem cenných informací. Nejlépe osobně se jich zeptejte na jejich zkušenosti, zážitky, spokojenost nejen s výsledkem, ale i s lékaři a klinikou.
2. Při návštěvě zahraničních webových stránek se spíše vyhýbejte těm, které mají koncovku „.com“ Obvykle bývají komerčně zaměřené a jejich informace jsou více propagačního než informativně vzdělávacího charakteru. Samozřejmě to není pravda ve 100 %, ale je to něco, na co je dobré dávat pozor, když hodnotíte kvalitu zdroje.
3. Pokud jde o zdravotní informace nekomerčního charakteru, kvalitním zdrojem mohou být profesionální lékařské organizace, případně edukační portály státem podporovaných klinik a výzkumných center. Dobrým zahraničním příkladem je věhlasná Mayo Clinic.
4. Na stránkách si čtěte informace v záložce „O nás“. Získáte dobrý přehled o tom, kdo za tím stojí a dá-li se tomu, co se dozvíte, důvěřovat. Předně se zajímejte o odbornost, zkušenosti a kompetence. O co jsou opřena tvrzení.
5. Bez ohledu na to, kdo se zdá být „podporovatelem“ webu, buďte skeptičtí. Kriticky posuzujte informace, které najdete: „Jsou aktuální?“ „Jsou zaujaté či zájmově orientované?“ „Jsou založené na datech nebo výzkumech?“ „Reprezentují fakta nebo osobní názory?“ Odpovědi na tyto otázky jsou dobrým indikátorem hodnoty informací, které jsou na daném webu prezentovány.
6. Vyžadují po vás stránky opakovaně osobní údaje? Vyskakují na vás okna s reklamami? Jsou důležité nadpisy jen lákadlem na „prokliknutí“ někam jinam? Pak se takovým stránkám spíše vyhněte a hledejte dále.
7. Nezapomínejte, že první stránky, které vám vyhledávač na základě svých algoritmů nabízí, bývají sponzorované. Obvykle těmi, kteří nabízejí služby v oblasti, o kterou se zajímáte. Což neznamená, že to musí být špatný zdroj, ale rozhodně stojí za pozornost projít podrobněji alespoň celé dvě stránky. Google dnes dokáže vyhledávat tak, že zdroj, který nabízí více důležitých a aktuálních informací na vaše téma, se bude zobrazovat výše.
8. V současné době to skoro vypadá, jako by každý měl nějaký blog či video kanál na You Tube, kde sdílí své zkušenosti a názory. A pochopitelně ani lidé po laserových operacích očí nejsou výjimkou. Existují i celá fóra a diskuzní skupiny na sociálních sítích, kam se lidé zapojují a sdílejí své (ne)spokojenosti či problémy.
Velmi doporučuji mít vždy na paměti:
- Je běžné, že blogové články či videa mohou být sponzorované. Což neznamená, že informace nemohou být užitečné. Někteří bloggeři o tomto otevřeně informují, ale ne vždy se na to můžete spolehnout. Nejlepší mohou být informace z „první ruky“, přímo od toho, kdo má osobní zkušenost.
- Každý člověk má jinou a zcela individuální zdravotní historii, která může být té vaší vzdálena a ne vždy ji sdílí nebo dokáže správně interpretovat. Což může zásadně ovlivnit objektivitu jeho zkušeností.
- Zkušenost jednoho člověka neznamená obecný trend a univerzální pravdu.
- To, že známá osobnost sdílí a doporučuje nějaký zákrok, neznamená, že to musí být dobré řešení pro vás. Bez ohledu na to, jak důvěryhodná pro vás je. Přestože mohou být upřímně spokojení a pravdiví, mohou jim z propagace plynout i nějaké výhody.
9. Na You Tube ( nebo Instagramu, Snapchatu) můžete narazit na video záznamy přímo z operačního sálu. Někteří lékaři a operatéři sdílí své operace na sociálních sítích a svých stránkách. Takovýto druh informace může být pro někoho prospěšný, ale pro jiného přesně naopak. To, co na takovém videu vidíte, je záznam toho, co se „technicky“ během operace děje, ale vůbec to nezachycuje to, jak to budete vnímat a prožívat při zákroku vy. To nedokáže zachytit žádné video. A jste li hodně citliví a dělá se vám špatně při pohledu i na kapku krve, raději se na videa chirurgických zákroků vůbec nedívejte. Nebude to pro vás hodnotná a uklidňující informace, kterou potřebujete.
10. Sociální média jsou dalším, velmi širokým prostorem pro sdílení zkušeností. Formát a způsob komunikace na těchto platformách je poměrně specifický a občas postrádá detailnější informace, může více zobecňovat či být heslovitý. Přesto to neznamená, že se nemůžete dozvědět něco zajímavého. Vždy ale myslete na to, že vnímání každého, včetně jeho potřeb a nároků, je zcela individuální.
JSME NÁROD STĚŽOVATELŮ
Kulturně historické nastavení našeho národa a současné možnosti se k čemukoliv veřejně vyjadřovat prostřednictvím internetu nás spíše předurčují ke sdílení těch horších zkušeností a názorů.
Sama si vzpomínám z vlastní praxe, jak snadné bylo podlehnout nesprávným dojmům z výsledků nových postupů či technologií, když se sdílely jen ty negativní zkušenosti. Dost často jsme s kolegy na klinice mluvili o několika málo případech, kdy nebyl výsledek 100%, ale nikdo současně nemluvil o té většině, která byla perfektní. Takže pak člověk snadno podlehl dojmu, že to nějak nefunguje. Když ale data dáte do tabulky a necháte promluvit místo dojmů fakta a statistiku, rázem máte úplně jiný obrázek.
A co je nejdůležitější – oční operace k odstranění brýlí jsou v zásadě součástí „estetické“ medicíny. Není to něco, co musíte podstoupit.
Vřele doporučuji všem, kteří se chystají na jakýkoliv lékařský zákrok, aby věnovali čas získávání hodnotných informací z důvěryhodných zdrojů. Vše, na co narazíte, nebude vám jasné nebo ve vás bude vzbuzovat obavy a pochybnosti, proberte se svým lékařem či operatérem. Nebojte se zeptat a diskutovat, i podle reakcí lékaře poznáte, jestli je to ten správný odborník pro vás. Být dobře informovaný pacient je v západních zemích považováno za zcela přirozené a zvyšuje to šanci na vaši spokojenost s výsledkem.
Zdroj obrázků: archiv autora
Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu majitele autorských práv zakázáno.